Vem är det som...

...sprider rykten om våra samer?

Hade ju som sagt en privatlektion idag, och sista 20 minutrarna satt vi bara och pratade, kom in på ämnet Sverige och läraren frågar:

- "Ni har samer i Sverige va?"
- "Jaadå, i norra Sverige..."
- "Dom är farliga va?"
- "........?"
- "Ja, dom går väl omkring med långa knivar och svärd och en svensk elev berättade att hon var i norra Sverige och gick in på ett hotellrum och där stod en same med en lång kniv. Att dom har fått tillåtelse av regeringen att bära kniv utan att det räknas som vapen, och att de är farliga."
- "Öööööh... Det... tror jag nog... inte stämmer..."

Jag blev helt paff. Inte är väl våra samer farliga? Jag ser dom som små kisande människor, i blåa kläder med knätofsar mitt i ett hav av renar, men kanske har jag fått det om bakfoten?


Good people / bad people?


Kommentarer
Postat av: Sara

Hahaha! Jättefarliga :D

Fast, det där med att de kisar har du nog förväxlat med eskimåer/inuiter? Det går säkert massa rykten om alla folkslag/länder som folk går på :P

Hoppas att du mår bättre gums! Puss

2010-07-24 @ 12:19:49
Postat av: Tjollan

Oj oj vilka fördommar det finns :-)



http://sv.wikipedia.org/wiki/Sameland

http://www.samer.se/



2010-07-24 @ 14:17:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0