Bästa!

Idag var den bästa skoldagen so far. Började med att vi sex elever som är i klassen satt i klassrummet och in kommer läraren och säger att vi har tre nya elever i klassen, men det finns inte plats för flera än de vi var i den där salen. Så det blev till att byta till en större. För tillfället är vi:

- 2 svenskar (en tjej till, vars man jobbar i Norrtälje. Hah!)
- 1 norska
- 1 amerikanska
- 1 från ett land i Afrika som jag inte kommer ihååååg, ivf, han är muslim, det kommer jag till senare.
- 2 tyskar
- 1 italienska
- 1 holländare

För det första: Våran lärare är GRYM! Vi hade en timmes grammatik på morgonen och gick igenom läxorna, och sen blev det diskussion resten av dagen med tema: religion, relationer innan äktenskap, kvinnosyn etc. Fyra olika religioner representerade, och jag och Petra, den andra svenskan, bara tittade på varann och skrattade, "ja, vi svenskar är väl närmast ateister", så. Där satte diskussionen igång som varade i över två timmar. Och, förlåt nu, men somliga religioner, ser ju på kvinnorna som barn, som varelser som inte kan bestämma över sig själva, som inte får göra vad de vill, som ska tas omhand (inte på ett bra sätt), och till slut satt jag och var så otroligt upprörd, och läraren pushade, och pushade för att få oss att explodera och prata mer, men... jag hade nog inte fått ur mig något vettigt just då iallafall. Det är som att jag skulle tvingas gifta mig med en man jag själv inte valt, OM vi sedan sen skulle skilja oss, då skulle jag vara tvungen att flytta hem till mina föräldrar. Inga konstigheter, det är så det är. Frågade om hon inte kan ha ett jobb och bo själv. "Nä, så funkar det inte." What?

Hur kan man säga, och tycka att det är helt logiskt, att "Nej, jag kommer bara att gifta mig med en oskuld, jag vill inte att någon annan ska ha rört min kvinna." men samtidigt säga att männen får vara med andra. Männen är ju då med kvinnor, ogifta, som sedan, när de gift sig, inte längre är oskulder? Och hur kan man skylla detta på att "men, vi är ju män!" HERREGUD, vilken KASS bortförklaring, som om ni inte kan styra era lustar? Som om era kulor har tankar som pressar undan det erat huvud tänker? Mm, jaja, skyll på det, bara. Här var alla karlar i klassen med, en jämförde männen med djur, de är till för att fortplanta sig, ständigt på jakt efter villiga honor och instinkten driver dom framåt. En annan kom med frågan "Hur många barn kan en kvinna få under sin livstid?" En kort diskussion, och sedan följdfrågan "Och en man, hur många barn kan en man ha?" Jag blir så trött, skyll era sjuka drifter på naturen, att ni inte kan kontrollera er själva... För ni kvinnor, ni har ju inte samma lust som oss män. Jag. Blir. Så. Trött. Här exploderade italienskan, haha, herrejesus, vilken ball tjej! 

Läraren kom med exemplet åt mig och Petra, svenskan, att, de som inte har någon religion, inte har någon vägvisning, något ljus längre fram i livet som hjälper oss att välja rätt och ta oss fram, någon som finns med oss. Att det hindrar oss. Är det inte snarare precis tvärtom!? Att man som icke religiös lever för sig själv, tar beslut för sig själv, lever sitt eget liv som man själv vill, och inte för att någon tjomme för massor av år sedan bestämde sig för att skriva en bok om hur vi idag ska leva våra liv?

Imorgon fortsätter diskussionen! Jag längtar!

Nej, nu slutar jag här, jag blir bara upprörd. Jag har min uppfattning att religion föder våld och skapar olikheter i världen, "vi och dom"-tänk, ger oss dåliga ursäkter för att agera och uppföra oss dåligt. Visst, nu pratar vi extremfall, men tendenserna finns ju där, utan tvekan. Det syntes idag... Och förlåt om jag trampat någon på tårna.

Nu, läxor. Sen, promenad.


Kommentarer
Postat av: Mamman

Bra där:)

2010-08-03 @ 20:53:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0